Co to jest Backlink i jego rola SEO?

backlink

Jest to link przychodzący, umieszczony w treści strony, do zewnętrznej strony internetowej. Linki przychodzące stanowią główny czynnik wpływający na pozycję strony w wyszukiwarce Google i są nieodłącznym elementem pozycjonowania strony.

Termin link zwrotny, czyli backlink oznacza adres z dowolnej, innej witryny internetowej prowadzący na którąś z naszych stron, podstron w ramach jednej domeny. Łączna suma wszystkich linków zwrotnych prowadzących na naszą stronę internetową określona jest jako współczynnik BL.

Linki zwrotne mogą powstawać na bazie wymiany zainicjowanej przez webmasterów między swoimi stronami, w najprostszym ujęciu działa to tak – ty zamieścisz link do mojej strony, a ja zamieszczę do twojej. Naturalnie największą wartość mają linki z tematycznie powiązanych stron.

Kolejnym sposobem na pozyskanie Backlink jest publikacja artykułów presell (precli) lub wpisów katalogowych. Publikacja presell polega na utworzeniu unikalnej, czyli nie publikowanej wcześniej w internecie treści o długości minimum 1000 znaków, oraz umieszczeniu jej na specjalnie przygotowanej stronie presell page. Jeden tekst może zostać opublikowany na większej ilości blogów presell, pod warunkiem zmiany jego układu, lub synonimizacji poszczególnych wyrazów. W treści presell dodajemy nasz link podpięty do konkretnej frazy ściśle powiązanej z naszym serwisem, dzięki temu uzyskujemy plus na frazę, oraz back link do strony. Zgodnie z wymogami większości serwisów presell page możemy umieścić w treści maksymalnie trzy linki, najlepiej rozłożyć je w sposób następujący: jeden link do naszego serwisu (strony głównej lub podstrony), kolejny do strony zapleczowej ew. podstrony, trzeci do zamieszczonego w innej lokalizacji wpisu presell. Takie działanie zdecydowanie wzmocni wartość naszych publikacji, podlinkuje je. Umieszczanie trzech jednakowych linków w jednej treści presell nie ma większego sensu, liczy się tylko jeden link spośród trzech identycznych.

Backlink z wpisów katalogowych działa w podobnych sposób jak presell, zmiana dotyczy jedynie ograniczeń, czyli jeden link w treści lub żaden, link do naszej strony podpięty jest wtedy do tytułu który nadaliśmy wpisowi katalogowemu. Często maksymalna ilość znaków które możemy zastosować do opisu naszej strony wynosi 500. W teorii wpis katalogowy jest bezpośrednim opisem naszej strony, firmy, produktu, wpis presell jest natomiast mniej bezpośredni, ma za zadanie imitować artykuł tematyczny, z linkiem w treści który ma ułatwić użytkownikowi kontynuację tematu.

Do mierzenia wydajności backlinków służą odpowiednia narzędzia i wiedza specjalistyczna.